Let op: Deze tentoonstelling is NIET meer te bezoeken

De Vlaardingers Bas en Aad van Toor werden in 2021 Museum Vlaardingen geëerd met een eigen tentoonstelling: Bassie & Adriaan - Een Schat aan Herinneringen. De expositie was een reis door zowel het professionele als persoonlijke leven van de twee broers. Dit werdf ondersteund met originele attributen, rekwisieten en foto- en filmmateriaal.

De broers Bas en Aad van Toor zitten al meer dan 60 jaar in het artiestenvak. Tussen 1955 en 1980 traden zij nationaal en internationaal op met het acrobatennummer The Crocksons. Vanaf de jaren ’70 begonnen zij op te treden als het inmiddels welbekende duo Bassie & Adriaan. Naast optredens in theaters en circussen (waaronder het Circus Bassie & Adriaan) is het duo vooral bekend van de vele avonturenseries voor kinderen op tv.

Bassie & Adriaan

Deze tentoonstelling is NIET meer te bezoeken.

Stap in de wereld van variété en avontuur

Drie thema’s, soms overlappend in tijd, vertelden over de belangrijkste periodes uit het artiestenbestaan van Bas en Aad van Toor: The Crocksons, Bassie & Adriaan Live en Bassie & Adriaan op tv. Deze paviljoens waren een feest der herkenning, met originele attributen en rekwisieten, foto- en filmmateriaal en nog niet eerder vertelde anekdotes en leuke weetjes. Kijk mee achter de schermen van het leven van Bas en Aad van Toor in Vlaardingen en sta bij de Wall of fame stil bij de lange, succesvolle carrière van misschien wel de beroemdste broers van Nederland.

Na het bezoek aan de tentoonstelling was het mogelijk om met een speciale plattegrond in Vlaardingen op zoek te gaan naar de opnamenlocaties van de beroemde televisieseries.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Fonds Schiedam Vlaardingen, De Groot Fonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Deltaport Donatiefonds, Stichting Volkskracht, Heijmans en de Gemeente Vlaardingen.

Voor meer informatie over Bassie en Adriaan: www.bassie-adriaan.nl. De video’s van het duo zijn te vinden op hun officiële YouTube-kanaal, de liedjes te beluisteren via Spotify en Apple Music. De series zijn nu ook te zien op Pathé Thuis!

Leuk en interessant museum.

Cok Aalst, november 2023