Woelige baren, veilige haven. 100 jaar museum in Vlaardingen

In 2020 was het precies honderd jaar geleden dat de Vlaardingsche Oudheidkamer en Visscherijmuseum, de voorloper van het huidige Museum Vlaardingen, werd opgericht. Sinds 1971, dit jaar 50 jaar geleden, is het museum gehuisvest in het Huis met de Lindeboom aan de Westhavenkade 54.

In de afgelopen honderd- en- één  jaar had het museum het, net als nu, niet altijd makkelijk. Gebrek aan financiële middelen, ruimtegebrek, verbouwingen en verhuizingen lopen als een rode draad door de geschiedenis van het museum. Maar het museum kent ook vele hoogtepunten. Hier zijn bijzondere initiatieven ontwikkeld en spraakmakende tentoonstellingen gemaakt en hier zijn ook de wetenschappelijke en de politiek agenda geregeld aangescherpt.

Woelige baren, veilige haven

Deze tentoonstelling is helaas niet meer te zien.

Al ruim honderd jaar heeft Vlaardingen een eigen museum, waar het rijke verleden van de stad te bewonderen is. Dit heugelijke feit laat Museum Vlaardingen, als rechtmatig opvolger van de Oudheidkamer, niet onopgemerkt voorbijgaan. Met de tentoonstelling Woelige baren, veilige haven. 100 jaar museum in Vlaardingen nemen wij u mee in het verleden van het museum van de stad.

Met pronk- en topstukken uit de begintijd, waaronder de bijzondere objecten uit de schenking van mr. Simon van Gijn die aan de basis ligt voor de collectie van de Oudheidkamer, wordt het verleden van het museum opeens heel tastbaar. De meeste aandacht gaat uit naar de laatste vijftig jaar. Veel Vlaardingers kennen het museum nog uit deze tijd en bewaren speciale herinneringen aan bijvoorbeeld het snoepwinkeltje en het aquarium. Met hulp van oud-medewerkers, de Vereniging Vrienden van Museum Vlaardingen en vrijwilligers zijn vijfentwintig memorabele momenten gekozen, waarmee deze periode uit de geschiedenis van het museum nog een keer tot leven komt.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van Museum Vlaardingen, Stichting Fonds Museum Vlaardingen en Fonds Schiedam Vlaardingen

Ontzettend leuke middag gehad in dit museum. Het gebouw zelf is al bezienswaardig en de tentoonstellingen zijn interessant en origineel opgezet. Er valt veel te leren en te zien over de Vlaardingse visserij, archeologische vondsten en de wisseltententoonstellingen waren ook erg leuk. Lieve vrijwilligers.

Marleen, Oktober 2021