29 Juli: Dag van de Slag in Museum Vlaardingen

29-7-2024

Vier de Dag van de Slag in Museum Vlaardingen

Maandag 29 juli is de Dag van de Slag. 1006 Jaar geleden, op 29 juli 1018, versloeg graaf Dirk III met zijn Vlaardingse volksleger het veel grotere aanvalsleger van de Duitse keizer en de bisschop van Utrecht. De Slag bij Vlaardingen was een belangrijke stap in de ontwikkeling van het graafschap Holland.

Museum Vlaardingen staat elk jaar stil bij deze historische gebeurtenis, met een programma voor jong en oud. Deze keer is het thema Kunst en Kunde. Beleef de kleurrijke cultuur van de Middeleeuwen mee met creatieve activiteiten, spektakel, en boeiende lezingen voor jong en oud.

Tijdens de Dag van de Slag zijn er in het museum verschillende activiteiten voor jong en oud. Om 12.00 uur wordt de dag officieel geopend met het hijsen van de Vlag van de Slag, voor het museum. Aansluitend zal Fume Cumulus, een echte middeleeuwse alchemist, het onmogelijke mogelijk maken: hij gaat goud maken! Gaat dit echt lukken? Kom zelf kijken!

Lezingen Kunst en Kunde

Om 13.00 en om 14.00 uur vinden er lezingen plaats:

Magister Ludovicus Uter Venne zal die middag een lezing geven over de successen en begrenzingen van de middeleeuwse geneeskunst: ‘Genees Heer en Meester in de donkere middeleeuwen’.
Als we met de kennis van vandaag de medische omstandigheden van vroeger beoordelen, is het verbazingwekkend dat de mensheid de middeleeuwen overleefd heeft. Toch heeft de medische wetenschap vanaf de middeleeuwen tot innovatieve ontwikkelingen gezorgd die tot op heden doorgaan.
Magister (middeleeuwse benaming voor een universitair geleerde) Ludovicus is in het dagelijkse leven Dr. Louis L.M. van de Ven. Hij heeft jarenlang gewerkt als internist aan de universiteit en als medisch directeur in de farmaceutische industrie.

Kunsthistoricus Annenies Keur geeft een lezing over de geschiedenis van het getijdenboek.
Van een simpel gebruiksvoorwerp voor geestelijken ontwikkelde het geïllumineerde getijdenboek zich tot een zeer luxe genre dat in adellijke kringen een verzamelobject werd. Zo’n boek bevatte bidstonden, psalmen, heiligendagen en speciale missen. Heel devoot natuurlijk, maar tegelijkertijd een pronkobject.
We kijken naar de technieken en materialen die nodig waren voor de vervaardiging ervan en naar de stijlveranderingen die ze in de loop van de late middeleeuwen ondergingen. Er komen vele prachtige (en sommige beroemde) voorbeelden voorbij.
Annenies Keur is als conservator Middeleeuwen verbonden aan Museumpark Archeon in Alphen aan den Rijn.

Speciaal voor de kids: Medisch of magisch

Tijdens de middag zal Fume Cumulus op verschillende momenten zijn middeleeuwse tovenarij vertonen. Vanwege de verwachte rookontwikkeling, zal hij zijn kunsten vertonen buiten het museum, aan de Westhavenkade…..
Magister Ludovicus zal een paar smeuïge medische anekdotes uit de middeleeuwen vertellen.
Voor creatieve kinderen is er een workshop middeleeuws kalligraferen. Ook kunnen ze als archeoloog aan de slag, op zoek naar bijzondere middeleeuwse archeologische vondsten: graven, determineren en exposeren. Superspannend want de archeobakken bevatten echte archeologische vondsten uit de Vlaardingse bodem.

Museum Vlaardingen is op 29 juli open van 10- 17.00 uur. De toegang is die dag gratis en voor alle kinderen is er een lekker ijsje.

De Dag van de Slag word georganiseerd door Museum Vlaardingen en Stichting Vlaardingen 1018, en is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Schiedam Vlaardingen.