Herfstvakantie: Kom graven als een echte archeoloog

26-10-2024

Ontdek wat een archeoloog precies doet!

Kom in de herfstvakantie graven in de Archeoshop in Museum Vlaardingen!

Wat doet een archeoloog precies? In de herfstvakantie kunnen kinderen (4-11 jaar) dat ontdekken in Museum Vlaardingen ontdekken in de Archeoshop: een spannende en interactieve workshop. Na afronding ontvangen ze een heus Archeologendiploma!

Inhoud van de workshop

In een anderhalf uur durende workshop gaan kinderen zelf aan de slag als archeoloog. Ze gaan graven in speciale archeozandbakken. Maar dat niet alleen. De kinderen maken ook kennis met het determineren. Ze gaan bepalen wat ze precies gevonden hebben. Een eeuwenoude scherf is namelijk altijd een stukje van iets. Maar van wat? Van een bord of een beker? En van wie was het? Van iemand die veertig jaar geleden iets heeft gebruikt? Of vierhonderd jaar geleden? Bestudeer het object zorgvuldig, want in de zandbakken zitten échte archeologische vondsten uit de Vlaardingse bodem. Een laatste stap is het tentoonstellen van wat gevonden is. Hiervoor zijn speciale vitrines beschikbaar. Maar er wordt niet alleen naar het verleden gekeken. De kinderen zullen ook archeologische vondsten voor de toekomst maken in het ‘Futurelab’. Hierin kunnen ze hun creativiteit op de vrije loop laten.

Praktische info

Periode: zaterdag 26 t/m donderdag 31 oktober 2024

Let op: op maandag is het museum gesloten!

Tijden workshop: 13:00-14:30
Kosten workshop: gratis
Reserveren niet nodig, vrije inloop!

Wil je voor of na de workshop nog een bezoekje brengen aan Museum Vlaardingen? Dat is gratis voor alle deelnemers aan de workshop! Begeleiders betalen wel de reguliere toegangsprijs.

Deze activiteit wordt georganiseerd door de Stichting Vlaardingen 1018 in nauwe samenwerking met Museum Vlaardingen, Kade40, Kite en Helinium en is mede mogelijk gemaakt dankzij de Gemeente Vlaardingen, de Provincie Zuid-Holland en het Fonds Schiedam-Vlaardingen.