Rijnmondiaal Film op zondag: Of het tijd kost Anne Vegter te zijn

13-10-2024

Filmportret over deze voormalige Dichter des Vaderlands, Stadsdichter van Rotterdam en enfant terrible in de toch al woelige wereld van de literatuur.

Anne Vegter geniet landelijke bekendheid en kent een bescheiden internationale doorbraak nu haar bundel Eiland Berg Gletsjer in het Engels is vertaald en in het VK een ’hitje’ is.

Anne Vegter is een Rotterdamse dichter. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. De poëzie van Vegter is niet schatplichtig aan de vaak directe, uitgepuurde Rotterdamse poëzie van dichters als Hans Sleutelaar, Cor Vaandrager en Jules Deelder. De actuele, iconische en internationaal aanprekende Spoken Word-scene in de stad, die meer op de boeggolf van Deelder en Vaandrager lijkt te surfen, valt duidelijk meer in de smaak. Anne Vegter heerst met haar werk echter over àlle vormen van poëzie, zowel de complexe, theatrale en 'spoken' - dichtkunst als die van de directe confrontatie.

De film biedt een diepe kijk in de ziel van deze bijzondere en ook complexe dichter.

Door haar worstelingen krijgen andere scènes meer lading, een diepere betekenis. Als kijker zie je niet alleen hoe zij tijdens een optreden het publiek bespeelt, je denkt ook: hoe krijgt ze dat voor elkaar!

Daarmee overstijgt de film het thema poëzie, het is ook een film over tegenspoed en overeind krabbelen, over veerkracht, over lijden als inspiratiebron, over levenslust en een compromisloos bestaan.

In ‘Of het tijd kost Anne Vegter te zijn’ - naar een dichtregel van Anne - volgen we Anne Vegter gedurende een jaar. Interviews, optredens, gedichten die zij voordraagt op verschillende locaties, dagelijks leven, Anne schrijft, Anne bereid zich voor op een optreden, scènes in het ziekenhuis.

Over de makers: Bas Kwakman (Basnik), auteur en poëziekenner was tot voor kort directeur van het gerenommeerde Poetry International Festival te Rotterdam. Hij is auteur van diverse titels bij Uitgeverij de Arbeiderspers als Hotelkamerverhalen, In Poëzie en Oorlog en het recente Flankhond.

Rob Niemantsverdriet (FactorFilm), maakte onder meer de Noord-Korea documentaire My Way in Pyongyang (VPRO, National Geographic) en recent de documentaire Twee Rivieren (over het hoogbejaarde kunstenaarsechtpaar Erik Vos en Inez van Dullemen (première Filmhuis Den Haag, uitgezonden door NTR).

Of het tijd kost Anne Vegter te zijn
Museum Vlaardingen