Wilma Kuil. Reflectie in patronen
Waar menig schilder begint met een wit canvas, kiest Wilma Kuil (Vlaardingen 1949) voor bonte, voorbedrukte stoffen aan de meter. Zij werkt met gestreepte, gebloemde en gestippelde katoenen klederdrachtstoffen afkomstig uit dorpen rond de voormalige Zuiderzee en andere drukke stoffen. Totaal tegenovergestelde patronen en kleuren schuren, botsen of vleien zich in de werken tegen elkaar. Altijd doemt er een afbeelding op of in het bedrukte textiel.
Wilma Kuils werk was vaak gebaseerd op klassieke schilderijen. Steeds vaker blijft zij dicht bij huis en is het autobiografisch door oude familiefoto’s en herinneringen aan vroeger te gebruiken. Ook het opgroeien van haar dochter en het naderende overlijden in 2022 van haar man, de kunstenaar Peter Dumas, komt vaak terug.
Een hoogtepunt van werk in de openbare ruimte zijn twee in terrazzo uitgevoerde Bloementrappen uit 1996 in Vlaardingen, op loopafstand van het museum. Ze verbinden de Hoogstraat met het winkelcentrum Liesveld. Hiervoor gebruikte zij gebloemde klederdrachtstof uit Rouveen, waarvan de motieven werden uitvergroot.
Wilma Kuil schildert, appliceert, brengt met verf veranderingen aan en knipt stukjes weg in verschillende lagen stof. In alle rust werkt zij met schaar, speld, naald en draad. Er komt geen naaimachine aan te pas. De werken van haar gaan over het herordenen van motieven, over het camoufleren en het weer opdoemen in een nieuwe wereld. Deze tentoonstelling is een overzicht van 50 jaar werken, een gouden jubileum dus.